Borttagen blogg MXp

Det här är Googles cachelagrade version av http://missionxp.webblogg.se/2014/january/det-revolutionara-natverket-hogerns-och-vansterns-agenda-2.html. Det här är en ögonblicksbild av hur sidan såg ut den 12 jan 2014 22:32:27 GMT. Den aktuella sidan kan ha ändrats sedan dess. Läs mer
Tips! Om du snabbt vill hitta söktermerna på sidan trycker du på Ctrl+F eller ⌘-F (Mac) och använder sökfältet.


Det revolutionära nätverket - Högerns och vänsterns agenda


DET REVOLUTIONÄRA NÄTVERKET

Ebok om att högern och vänstern har samma agenda


Författare saknas.
Eboken refererar till Jan Gillberg i nedanstående avsnitt.


sid. 3
Gramscivänstern

I två utmärkta artiklar i tidskrifterna Makt & Media 5/95 och Den Svenska Marknaden 2/95, avslöjade samhällsdebattören Jan Gillberg hur den svenska 60-talsvänstern skapades.

Gillberg skrev:
"Det var då - åren före 1968 - som ‘nyvänstern’ byggdes upp till den mäktiga politiska rörelse den sedan blev. Och det var inom ‘det etablerade samhällets strukturer’ det skedde. Det skedde inte inom den politiska partistrukturen - inte i första hand. I första hand skedde det inom massmedierna - den nya tidens, informationsålderns reella maktcentra."

Vidare:
"Men ingendera kommer av sig självt. Nätverken måste spinnas och tidsandan måste i varje fall förlösas. Med tillgång till starka och välfungerande nätverk är det också möjligt att manipulera tidsandan - ge den ideologiskt innehåll. För det senare krävs mer än skickligt hantverk - det krävs en strategi". Idén till den strategi vänstern utarbetade hämtades från den italienske socialisten Antonio Gramsci. Gramscis tanke var att hans anhängare skulle ta sig in bakom det borgerliga samhällets institutionella murar för att där utveckla och sprida det nya slags förnuft som vänstern ville inympa - ett socialistiskt förnuft.

sid. 4
Joakim Israel, professor i sociologi och en av Gramscis svenska lärjungar, beskrev vad man menade i Stockholmstidningen den 27 februari 1966. Under rubriken "Det obegränsade socialistiska inflytandet" skrev Israel: "Vi måste bygga vår strategi på en sociologisk analys av samhällets maktcentra och gå in för att använda den politiska makten till att systematiskt skaffa oss inflytande över alla samhällets institutioner."

Gillberg hävdar att det var en samordnad aktion i vilken hela Europas kommunister deltog. Som bevis anförde han att publiceringen av Gramscis skrifter i Europa kulminerade åren före 1968, framför allt i Frankrike och Tyskland. Gramscis viktigaste bok "En kollektiv intellektuell" gavs ut på svenska 1967.

Jan Gillberg skrev vidare om Expressenmedarbetaren Anders Ehnmark, som 1963 - 68 var kultursidans särskilde" utrikesredaktör med placering i Rom. Gillberg har f ö hämtat information om Gramscivänstern från just Ehnmarks memoarer. Ehnmark placerades i Rom inte för att rapportera till Expressens läsare om dagens händelser i Italien utan för att utbilda sig i italienskt socialistiskt tänkande med Gramsi som centralfigur.

Från Rom gjorde Ehnmark utstickare till Kuba och ett antal nya afrikanska socialistiska statsbildningar. Gillberg kommenterade: "denna märkliga verksamhet, som skulle få så stor betydelse för det svenska mediaklimatet och därmed för samhällsutvecklingen, finansierades således av Bonnierkoncernen - d v s av den institution som jämte Sveriges Radio-TV utgjorde hjärtat i den ‘befästning’ bakom vars murar det gällde att ta sig."

sid. 5
Närmast ansvarig för detta var tidningens dåvarande kulturchef och senare chefredaktör, Bo Strömstedt.

Politisk religiositet
Extremvänstern kan snarast beskrivas som en religiöst färgad trosriktning, i vilken Karl Marx utopi om det klasslösa kommunistiska samhället har en central funktion. I motsats till de traditionellt religiösa samfunden, som förväntar sig att deras utopier skall förverkligas först i livet efter detta, strävar extremvänstern efter att förverkliga sina ideal i denna världen.

Dess möjligheter till parlamentariskt inflytande har varit svagt. Inte ens under sin storhetstid under slutet av 60-talet och 70-talet lyckades man mobilisera mer än en ytterst marginell del av väljarna. Mätta magar gör ingen revolution. I ett politiskt stabilt samhälle med hygglig levnadsstandard låter sig inte medborgarna förföras av utopiska locktoner.

Inom extremvänstern är man givetvis medveten om detta, och har inriktat sin verksamhet på att bryta ner det "borgerligt kapitalistiska samhället" för att kunna "skapa ett revolutionärt samhällsklimat”. Demokratins fri- och rättigheter utnyttjas hänsynslöst för att avskaffa densamma. När man väl kommit i maktställning avser man givetvis att förvägra meningsmotståndarna samma rättigheter.

Trender och tendenser, som man hoppas på sikt skall söndra samhället, underblåses, och viktiga institutioner, som bär upp samhället, misskrediteras. Familjen, traditionerna, Luther och den numera avskaffade svenska hederligheten och arbetsmoralen - allt står i vägen för extremvänsterns maktambitioner. - Det revolutionära nätverket (pdf)

H/T: PortSalut


AKTUELLT: Läs även andra intressanta bloggar om: Det revolutionära nätverket, Gramscivänstern, Jan Gillberg, Antonio Gramsci, Joakim Israel, Anders Ehnmark, Bonnierkoncernen, Bo Strömstedt ::


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Inga kommentarer: